جریان شناسی تاریخی فقه سلفی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده علی رضا بابایی آریا
- استاد راهنما محمّدتقی فخلعی حسین صابری
- سال انتشار 1388
چکیده
منظور از «جریانشناسی تاریخی فقه سلفی»، شناسایی مجموعهی مبانی، مناهج و دیدگاههای فقهی سلفیان از هنگام پیدایش تاکنون و نیز، عوامل پیدایش و احیاناً تطوّر و تحوّل آنها است.این شناسایی که از طریق واکاوی جداگانهی زندگی، شخصیت، عقاید و دیدگاههای فقهی پیشوایان برجسته و تأثیرگذار سلفی در وهلهی نخست و سپس تطبیق، مقایسه و مقارنهی آنها با یکدیگر انجام میشود، به روشنی نشان میدهد که سلفیه یک «جریان»، به معنای رویکرد و رویهای مشترک میان بخشی از مسلمانان بوده که به طور طبیعی، در برابر تحولات جهان اسلام و در بستر تاریخ اسلامی به وجود آمده و نصوص شرعی و اجماع و اقوال سلف صالح را مبنا قرار داده و تحت تأثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مختلف، گسترش و تطوّر یافته و سه دورهی متفاوت را تجربه کرده است: دورهی نخست که از اوایل سدهی دوم با ظهور اصحاب حدیث در برابر اصحاب رأی، آغاز شده و در اواسط سدهی سوم با احمد بن حنبل به اوج رسیده و سپس به طور نزولی تا اواخر سدهی چهارم با بربهاری و ابن بطه، ادامه یافته و توسط این دو، تغییراتی در روش و سبک خود ایجاد نموده و عملگراتر شده است. دورهی دوم که از اواخر سدهی چهارم و اوایل سدهی پنجم، با ابن عقیل آغاز شده و در اواسط سدهی هفتم با ابن تیمیه و ابن قیم الجوزیه به اوج رسیده و به زودی در اثر غلبهی تشیع و تصوّف و پارهای عوامل دیگر، به حاشیه رانده شده است. تا آنکه پس از قدرت یافتن عثمانیهای حنفی و صفویهای شیعی و سپس ورود استعمارگران غربی، در سدهی دوازدهم و سیزدهم به دورهی سوم رسیده و اجباراً به دو شیوهی متفاوت نوسلفی در شمال افریقا و وهابی در منطقهی نجد روی آورده است. شیوهی نوسلفی کوشیده است بر پایهی آرمان سلفیه که بازگشت به سنت سلف صالح است و مبانی سلفیه که پیش از هر چیز نصوص و سپس اجماع و قیاس است و با تأکید بیش از پیش بر تمایز میان عبادات و عادات، گونهای عقلگرایی سازگار با دوران جدید را در پیش بگیرد و شیوهی وهابی بدون توجه به دوران جدید، گاهی از سلفیان پیشین نیز عقلگریزتر شده و به خاطر داشتن روش و سبک فقهی متفاوت، از مبانی و اصول فقهی سلفیه، به دیدگاههای فقهی تازهای به ویژه در ذیل عنوان توحید و شرک راه یافته است. هر چند نهایتاً این دو شیوهی متفاوت نیز توسط محمد رشید رضا به یکدیگر نزدیک شده و پیوند خورده و اکنون به صورت محسوس، تنها شیوهی وهابی در حصار یک حاکمیت سیاسی، باقی مانده است. اگر چه برخی معتقدند که شیوهی وهابی نیز به اقتضای دوران جدید، رو به پایان است.
منابع مشابه
جریان شناسی سلفی گری مطالعه تنوع حاکم بر جریان های سلفی و زمینه های شکل دهنده به آن
این نوشتار به جریان شناسی سلفی گری اختصاص دارد. به منظور انجام این مهم، ابتدا ریشه ها و زمینه های تقسیم بندی سلفیان بررسی شده؛ سپس به تقسیم بندی جریان های مرکزی سلفی پرداخته خواهد شد. در بخش نخست، منشأ انشعاب و تقسیم سلفیان در سه حوزه سیاست، عقاید و روش شناسایی و به صورت مجزا بررسی می شود. در بخش دوم نیز، جریان های سلفی در چهار گروه اصلی: تکفیری، جهادی، تبلیغی و سیاسی شناسایی و تقسیم بندی و هر ...
متن کاملجریان شناسی سلفی گری هندی و تطبیق مبانی آن با سلفی گری وهابی
شبه قاره هند به دلیل ویژگی های خاص جغرافیایی و فرهنگی، اهمیت خاصی در جهان اسلام دارد و این اهمیت انگیزه پژوهش درباره جریان های فکری شکل گرفته در این اقلیم را بیشتر می کند. در این نوشتار، ضمن اشاره به چگونگی ظهور اسلام در شبه قاره هند، ابتدا شخصیت های تأثیرگذار سده های اخیر در این منطقه را معرفی می کنیم و در ادامه به چگونگی ظهور سلفی گری و نیز جریان شناسی آن در دو بخش شخصیت های مؤثر و اصلی همچون...
متن کاملجریان شناسی تاریخی ترجمه واژگان شاعرُ کاهن و مجنون
لزوم ترجمه قرآن برای آشنایی غیرعرب زبانان امری لازم به نظر می رسد. از جمله آیات قرآن، آیه هایی است که اشاره به جدال مشرکان مکه با پیامبر(ص) در زمان بعثت دارد. آنان اتهامات زیادی به رسول خدا (ص) زدند. برخی از این اتهامات، نسبت دادنِ اوصاف شاعر، کاهن و مجنون به نبی (ص) است. با توجه به معنای این واژگان در عصر نزول که همه به نوعی ارتباط با جن دارند، این سوال مطرح می شود که در ترجمه واژگان شاعر، کاهن...
متن کاملگفتمان سلفی صحوه؛ منازعه معنایی، تلفیق فقه سلفی و سیاست اخوانی
گفتمان سلفی وهابی پس از یک قرن منزلت هژمونیک، از دهه 1970 با چالشهای درون گفتمانی مواجه شده است. گفتمان صحوه (بیداری) یکی از گفتمانهایی است که به دنبال بازاندیشی در بنیادهای فکر سیاسی گفتمان سلفی وهابی بوده است. این گفتمان ضمن نقد تجویز «تبعیت» و بیتفاوتی سیاسی در گفتمان سلفی وهابی از آموزههای سیاسی اخوان المسلمین بهره گرفت و با تأکید بر احیای نقش دین در جامعه و سیاست به دنبال واسازی گفتمان...
متن کاملمؤلفههای فرهنگ سیاسی جریان سلفی تکفیری (مطالعه موردی: داعش)
هدف این مقاله شناخت مؤلفههای فرهنگ سیاسی جریان سلفی تکفیری با تأکید بر گروه داعش است. بر اساس یافتههای پژوهش، سلفیها گروهی از مسلمانان تندرو از اهل سنت هستند که عقاید و باورهایی انحرافی از اسلام دارند. در این میان، جریانی خشونتطلب و رادیکال به نام داعش، در مدتی کوتاه توانسته است به بخشهایی از سوریه و عراق تسلط یافته، در کانون تحولات سیاسی بینالمللی قرار گیرد. رهبر آنها خود را خلیفه مسلما...
متن کاملرویکردشناسی فلسفی و معرفتی جریان سلفی گری
پرسش از رویکرد فلسفی و معرفتی جریان های ایدئولوژیک و تبیین موضع آنها دربارة عقل و ارزش معرفت شناختی آن، از دغدغه های موجود و در خور تأمل پژوهشگران در قلمرو فلسفه دین است. اهمیت معرفت شناختی این مسئله درباره جنبش های دینی عمدتاَ به دلیل مفروضاتی، مانند نسبت و جایگاه عناصرِ فاخرِ «نقل» و «عقل»، مسئله «کاشفیت» و «صدق و کذب» در هندسة معرفتی و کار ویژه های آنها در قلمرو معرفتی است. این موضوع اخیراً از آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023